Operando: Flexibel werken in de zorg

Dit artikel is geschreven in samenwerking met De GezinsGids – 09-2025

Flexibel werken in de zorg is niet langer vanzelfsprekend. Een werknemer is meestal  verplicht om zich voor een minimaal aantal uren per week te verbinden aan een werkgever. Annelies Dorst merkte dat hierdoor veel talent onbenut bleef. Zo rijpte tien jaar geleden bij haar het idee om een eigen uitzendbureau te starten: Operando. „God heeft ons oog gegeven voor de kwetsbare medemens en de organisaties die iets voor hen willen betekenen.”

In het bedrijfspand van Operando in Hendrik-Ido-Ambacht vertellen Annelies en Jarno over wat hen drijft.

Annelies begint met een voorbeeld: „Een van onze uitzendkrachten is Rianne, een moeder van negen kinderen. Doordat ze voor ons flexibel kan werken, slaagt ze erin om haar drukke gezin te combineren met werken bij verzorgingshuizen in haar omgeving. Dit doet ze op een avond of op een zaterdag. Ze geniet ervan en als we contact met elkaar hebben, vertelt ze dat het werk haar zo veel energie geeft dat ze het na een dienst weer helemaal ziet zitten om zich te buigen over de volle wasmanden thuis.

Ik zou ook het voorbeeld kunnen noemen van een vrouw die haar baan opgaf omdat ze er moest zijn voor haar kind dat langdurig ziek was. Ze belde me op omdat haar baan nog steeds trok. We ontdekten dat er voor haar mogelijkheden waren op de vrijdagmiddag en -avond. We konden een match voor haar maken. Ze is lekker bezig in haar oude beroep én haar kind is opgebloeid.”

Eventjes blijft het stil. Dan concludeert Annelies: „Het werk zette de moeder in haar kracht en het hele gezin profiteerde mee.”

Wat is het geheim van Operando?

Jarno: „Operando is een kleinschalig uitzendbureau dat haar diensten verleent voor de GGZ, de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, kinderdagopvang en het Speciaal Basis Onderwijs. Met name in de Biblebelt. Doordat wij kleinschalig zijn, hebben wij regelmatig persoonlijk contact met onze medewerkers én met onze opdrachtgevers. Vaak zijn dat grote organisaties, bekend in de christelijke wereld. We kennen hun visie en missie zodat we weten welke uitzendkracht waar het beste past. Ervaring heeft ons geleerd dat cliënten de best mogelijk hulp krijgen als de juiste medewerker op de juiste plek kan werken. Daar zetten we ons volledig voor in.”

Annelies: „Wij kunnen onze uitzendkrachten bieden wat een zorginstelling niet meer mag, namelijk een flexibel contract. Het is bekend dat veel mensen nog best wat in de zorg willen werken, maar omdat hun mogelijkheden beperkt zijn, zien ze dat vaak niet meer zitten. Als ze contact met ons opnemen, kijken wij welke mogelijkheden er zijn.”

Is het geen nadeel dat een uitzendkracht niet echt deel uitmaakt van de organisatie waarvoor hij werkt?

Jarno: „We maken nauwelijks mee dat onze werknemers gezien worden als een nummer. Juist het tegenovergestelde is het geval. Ze worden goed onthaald op de werkvloer. Ze verweven zich met de organisatie en gaan er meestal graag naar toe. Als dat niet het geval is dan zoeken we samen naar de oorzaak. Wat is er aan de hand? Wat kunnen wij voor beide kanten betekenen? Wij regelen niet even snel een dienstje, maar moedigen mensen aan om contact met ons op te nemen als iets niet lekker loopt.”

Annelies: „Onze werknemers willen, net als iedereen, graag geliefd, gehoord, gekend en gezien worden. Als zij dit zelf persoonlijk ervaren in hun werk en dus lekker in hun vel zitten, dan straalt dat door in de zorg die zij geven aan de meest kwetsbare mensen. Horen wij dat iemand niet gewaardeerd wordt, dan bellen wij naar de organisatie, maar als een van onze uitzendkrachten niet de kwaliteit levert die verwacht mag worden, dan nemen wij natuurlijk ook contact op.”

Jullie gaan dus voor kwaliteit.

Annelies: „Kwaliteit leveren is voor ons een must. God heeft ons immers talenten gegeven die we mogen en moeten gebruiken? We verwachten van onze medewerkers dat ze gediplomeerd zijn en hun vaardigheden toe kunnen passen. Wij hebben daarbij oog voor de persoonlijke ontwikkeling van onze mensen. Mag ik ook hiervan een voorbeeld geven? Een jonge vrouw meldt zich aan om voor ons te werken. Ze vertelt er meteen bij dat ze absoluut niet bij een bepaalde organisatie wil werken, omdat ze daar als stagiaire nare ervaringen had. Haar stagebegeleidster liet haar als een baksteen vallen en gaf haar een negatieve beoordeling. Ik heb haar voorgesteld om samen met haar in gesprek te gaan met de betreffende organisatie. Plaatsvervangend heeft ze excuses gekregen en met veel vreugde heeft ze daar maanden gewerkt. Haar verdriet en pijn hebben wij om kunnen vormen tot een positieve ontwikkeling en een prachtig leermoment!”

Jarno: „We verwachten niet alleen kwaliteit van onze honderdvijftig werknemers, maar zowel zij als de zorginstellingen mogen op hun beurt ook kwaliteit van ons verwachten.  Annelies gaf al een paar voorbeelden van hoe wij meedenken met onze uitzendkrachten. Maar wij denken even hard mee met onze werkgevers. Hoe kan de zorg efficiënter worden? Wat kunnen wij bijdragen op digitaal gebied? Hoe houden we ons personeel gezond? Hoe kunnen we het ziekteverzuim terugdringen? Duurzaam personeelsbeleid en deskundigheidsbevordering vinden wij belangrijk.”

In hoeverre dragen jullie dan bij aan efficiëntie?

Annelies: „Heel ons bedrijf is gedigitaliseerd en daardoor besparen we veel onnodig werk dat extra kosten met zich meebrengt. Ons bedrijfsproces is volledig gewaarborgd in ons eigen systeem Brains. Het omvat de personeelsplanning, het contractmanagement en de financiële afhandeling.”

Binnenkort wordt ons vernieuwde systeem BridgeBee gelanceerd voor onze huidige en toekomstige klanten. Met BridgeBee maken wij op een goede manier gebruik van de nieuwste technologieën zoals bijvoorbeeld AI. Naast uitzendbureau en bemiddelaar zijn wij partner in deskundigheid. Wij geven dus ook advies aan de zorginstellingen. Door middel van BridgeBee zijn onze ervaring, deskundigheid en waarborging van een gestroomlijnd proces straks beschikbaar voor andere partijen in de zorg. We zijn ons ervan bewust dat naast een mooi systeem de juiste kennis niet mag ontbreken!”

Naar verwachting zal er in 2030 een tekort zijn van tweehonderdduizend werknemers in de zorg. Jullie wekken geen sombere indruk.

Annelies: „Waar anderen een probleem zien, denken wij in kansen en mogelijkheden. Daar gaan we mee aan de slag. Wat is er mooier dan een bijdrage te leveren aan de zorg van kwetsbare mensen door werknemers die daar zelf energie van krijgen. Door nieuwe technologie en dus betere efficiëntie kunnen we straks weer meer mensen inzetten. Zo efficiënt en flexibel als bij ons is het nergens.”

Benieuwd naar wat Operando voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Bel ons op 085 06 45 210.

Verder lezen over onze waarden en de missie van Operando? Bekijk onze sollicitatie pagina met meer informatie hieronder!